Sākumlapa » Notikumi » Vairāki uzņēmumi atklātā vēstulē aicina ES un ASV regulatorus aizliegt izsekošanā balstītas reklāmas

Vairāki uzņēmumi atklātā vēstulē aicina ES un ASV regulatorus aizliegt izsekošanā balstītas reklāmas

Tehnoloģiju uzņēmumi, kam ir svarīgs privātums, tostarp tādi kā ProtonMail, DuckDuckGo, Vivaldi, Tutanota un Startpage, ir publicējuši atklātu vēstuli, kurā lūdz ES un ASV regulatorus aizliegt izsekošanā balstītas (surveillance-based) reklāmas.

Izsekošanā balstīta reklāma nozīmē tādu reklāmas nozarē izplatītu praksi, kad uzņēmumi uzkrāj personu identifikatorus, kurus pēc tam izmanto, lai šos lietotājus izsekotu tīmeklī, tostarp arī dažādās platformās un ierīcēs, un lai viņiem rādītu maksimāli pielāgotas reklāmas. Šāda prakse tiek izmantota jau gandrīz divus gadu desmitus. To asi kritizē, un tā ir izraisījusi reklāmas bloķētāju skaita pieaugumu kā atbildi no lietotājiem, kuri vēlas aizsargāt savu privātumu.

Vairāki uzņēmumi savā atklātajā vēstulē uzstāj, ka izsekošanā balstīta reklāma ir jāaizliedz ar likumu. Vēstules parakstītāji apgalvo, ka šāda veida tiešsaistes reklāma ne tikai ierobežo lietotāja personisko brīvību, piemēram, viņa tiesības uz privātumu, bet arī grauj konkurenci interneta reklāmas nozarē.

“Pret godīgu konkurenci vērsta rīcība un tās rezultāti palīdz nostiprināt dominējošo dalībnieku pozīcijas, savukārt sarežģītas piegādes ķēdes un neefektīvas tehnoloģijas izraisa zaudējumus reklāmdevējiem un izdevējiem,” uzskata interneta pārlūka Vivaldi izstrādātāja Vivaldi Technologies izpilddirektors Džons fon Tečners. “Šāda prakse nopietni grauj konkurenci un atņem ienākumus satura veidotājiem. […] Tā kaitē patērētājiem un uzņēmumiem un var iedragāt demokrātijas pamatus.”

Atklāto vēstuli ir parakstījuši:

  • Vivaldi Technologies, Džons fon Tečners, izpilddirektors, un Tacuki Tomita, vadošais direktors
  • Fastmail Pty Ltd, Brons Gondvana, izpilddirektors
  • Conva Ventures Inc., dba. Fathom Analytics, Džeks Eliss un Pols Džerviss, direktori
  • Proton Technologies AG, Dr. Endijs Jens, izpilddirektors
  • Tutao GmbH, dba. Tutanota, Matiass Pfavs, līdzdibinātājs un izpilddirektors
  • DuckDuckGo, Inc., Gabriels Veinbergs, dibinātājs un izpilddirektors
  • Disconnect Inc., Keisijs Openheims, līdzdibinātājs un izpilddirektors
  • Mojeek Limited, Kolins Heihērsts, izpilddirektors
  • Ecosia GmbH, Kristians Krolls, izpilddirektors
  • Startpage un StartMail, Roberts E. G. Bīnss, līdzdibinātājs un izpilddirektors
  • Nextcloud GmbH, Franks Karličeks, dibinātājs un izpilddirektors
  • Kobler, Eriks Buge, izpilddirektors
  • Strossle International, H. kon Tiljers, izpilddirektors, un Rikards Losons, mārketinga direktors
  • Mailfence, Patriks De Shuters, līdzdibinātājs un rīkotājdirektors

Šī atklāta vēstule ir parādījusies tieši divas nedēļas pēc tam, kad Norvēģijas Patērētāju padome (NCC), neatkarīga Norvēģijas patērētāju tiesību aizsardzības organizācija, nāca klajā ar līdzīgu aicinājumu ES un ASV varas iestādēm vērsties pret izsekošanā balstītām reklāmām.

Papildus Vivaldi un domubiedru atklātajā vēstulē uzskaitītajiem iemesliem NCC apgalvoja, ka izsekošanā balstītu reklāmu var izmantot, lai manipulētu ar sabiedrību un diskriminētu tās locekļus plašos apmēros, kā arī rīkotu kiberuzbrukumus, krāpšanu un izspiegošanu vai inficētu atsevišķas lietotāju grupas ar ļaunprogrammatūru.

Vēl viena līdzīga iniciatīva nāk no “Ban Surveillance Advertising”  — globālas NVO koalīcijas, kas sāka darboties šī gada martā un atklātā vēstulē lūdza valdību vadītājus aizliegt izsekošanā balstītu reklāmu, atsaucoties uz gadījumiem pagātnē, kad mērķtiecīgās reklāmas platformas palīdzējušas popularizēt sazvērestības teorijas, pret vakcīnām vērstas kampaņas un radikālas grupas, kuras apdraud demokrātiju savās valstīs.

Uzņēmumu atklātā vēstule ir daļa no pastāvīga spiediena uz amatpersonām, lai tās pievērstu uzmanību šai praksei. Eiropas Savienībā, kur privātuma tiesības tiek uztvertas nopietnāk nekā ASV, šie lobija centieni ir noveduši pie tā, ka gan Eiropas Datu aizsardzības uzraudzītājs (EDAU), gan Eiropas Parlaments ir uzsācis oficiālu izmeklēšanu par mērķētām reklāmām un mūsdienu reklāmas tehnoloģiju praksi, kad tiek uzkrāti dati un tos izmanto bez ierobežojumiem, neņemot vērā lietotāju tiesības uz privātumu.

Birkas:
Iepriekšējais raksts
Nākošais raksts

1 Komentāri

  1. Kas slikts tajā, ka redzu reklāmu tikai par datoru komponentēm, Subaru automašīnām, mājas mazo tehniku u.c., bet neredzu reklāmu saistītu ar PAMPERIEM, SIEVIEŠU matu krāsu vai GRŪTNIECĪBU!!??!!??

    Reklāma būs jebkurā gadījumā – tad labāk, lai tā ir MANU INTEREŠU reklāma… !

Komentēt

Jūsu e-pasts netiks publicēts. Obligātie lauki ir iezīmēti *

*

34 − 28 =

Uz augšu