Sākumlapa » Padomi » Vienkāršs veids izsekošanas ierobežošanai mobilajās ierīcēs

Vienkāršs veids izsekošanas ierobežošanai mobilajās ierīcēs

Mūsu darbības tiešsaistē un mobilajās lietotnēs nosaka, kāda reklāma mums tiks rādīta. Par mums savāktie dati, patīk tas mums vai ne, veido mūsu profilus kaut kādās mums nezināmās datorsistēmās. Aizvien biežāk pat piesardzīgi tīmekļa lietotāji nevar izvairīties no iekļūšanas visuresošā digitālā mārketinga tīklos. Tomēr ir vienkāršs paņēmiens, kā iemest vismaz maziņu sprungulīti mārketinga izsekošanas mašīnas riteņu spieķos.

 

 

Gan Android, gan iOS liek lietotnēm izmantot īpašu reklāmas identifikatoru jeb ID viedtālruņu izsekošanai, kas tiek piesaistīts jebkuriem datiem, kurus mārketinga industrija saņem no mums. Tomēr gan iOS, gan Android ļauj arī atiestatīt vai nonullēt reklāmas ID. Tas nozīmē, ka tikai ar dažiem pieskārieniem ekrānam varam padarīt nederīgu vai vismaz mazāk derīgu savu profilu, kuru izveidojuši reklāmas tīkli, un neļaut tam vairs augt, pavisam vienkārši ieslēdzot Android vai iOS funkciju, kas sūta tikai no nullēm sastādītu ID. Ja to ieslēgsiet, tad jūs pārtrauksiet izsekošanu, ko lietotnes koordinē, izmantojot jūsu reklāmas ID.

Lai to izdarītu Android operētājsistēmā, dodieties uz Settings > Privacy > Advanced > Ads un tur ieslēdziet Opt out of Ads Personalization (atteikties no reklāmu personalizēšanas).

iOS operētājsistēmā (iPhone, iPad) dodieties uz Settings > Privacy > Advertising un ieslēdziet Limit Ad Tracking (ierobežot reklāmu izsekošanu).

Ja nevēlaties pavisam pārtraukt izsekošanu (jo saņemat reklāmas, kuras var būt arī noderīgas), dodieties uz tiem pašiem iestatījumiem un skariet punktu Reset advertising ID (Atiestatīt reklāmu ID) Android ierīcē vai Reset Advertising Identifier (Atiestatīt reklāmas identifikatoru) iOS ierīcē (iPhone, iPad), lai mainītu savu reklāmu ID un liktu reklāmdevējiem ierīkot jums jaunu profilu. Android šajā izvēlnē apakšā parāda jūsējo reklāmas ID (ļoti garu burtciparu virkni), un, kad uzsākat atiestatīšanu, varat redzēt, kā tā mainās.

raksta Wired, Android maināmais ID tiek dēvēts par “Advertising ID” (Reklāmas ID) (AAID), bet operētājsistēmā iOS to sauc par “Identifier for Advertisers” (Identifikators reklāmdevējiem) (IDFA). Apple 2013. gadā sāka pieprasīt, lai reklāmdevēji izmanto tikai IDFA, bet Google 2014. gadā sāka uzstāt, lai reklāmdevēji izmanto AAID. Pirms tam reklāmdevēji mobilajās ierīcēs darīja, ko gribēja — vāca nemainīgos ierīču identifikatorus, piemēram, sērijas numuru un citas pastāvīgās datu virknes, piemēram, Wi-Fi tīkla komponenšu MAC adreses. Tie, protams, bija reklāmdevējiem noderīgi ID, taču to nemainīgums rada problēmas. Tie nedeva lietotājam iespēju izvairīties no izsekošanas, kamēr vien lietotājs izmantoja konkrēto ierīci.

Tiesa, arī speciālu, maināmu reklāmas ID ieviešana vēl nav atrisinājusi visas problēmas. Kaut arī Apple un Google arvien vairāk ierobežo to lietotņu loku, kuras drīkst vākt datus reklāmas nolūkiem, nemainīgie ierīču ID joprojām pastāv, un dažām lietotnēm ir likumīgi iemesli tos vākt. Bet šāda iespēja arī rada kārdinājumu reklāmu izsekošanai izmantot ierīces numuru vai citus pastāvīgos atribūtus.

“Atiestatāmi ID nav universāls risinājums. Tie sniedz lietotājam šādas tādas kontroles iespējas, bet bieži vien arī rada tikai kontroles iespaidu,” norāda neatkarīgais kiberdrošības konsultants un Oksfordas Universitātes Tehnoloģiju un globālā biznesa centra zinātniskais līdzstrādnieks Lukašs Olejniks. “Lai šī sistēma darbotos, lietotnēm un reklāmas tīkliem ir jāpilda vienošanās, kas paredz tikai reklāmas ID vākšanu un nenodošanu tālāk. Un, ja reiz līgumi netiek pildīti, tad pilnīgi iespējams, ka lietotnes un reklāmu tīkli izseko lietotājus, izmantojot arī citus līdzekļus.”

Lai gan jaunā sistēma nav pilnībā atrisinājusi konfidencialitātes problēmu, iespēja mainīt reklāmas ID vai to vispār nonullēt, ļauj konkrēti rīkoties, lai samazinātu to datu apjomu, kādu mobilās lietotnes vāc par mums visiem mārketinga nolūkos. Un regulējošās iestādes jau atzīst, ka pats reklāmas ID ir kļuvis par vērtīgu preci. Digitālās izdevējdarbības profesionāļu organizācijas Digital Content Next izpilddirektors Džeisons Kints norāda, ka šie ID Eiropā un Kalifornijā tagad juridiski tiek uzskatīti par personas datiem. Bet viņš piebilst, ka joprojām ejams tāls ceļš līdz brīdim, kad lietotājiem būs tik liela teikšana, kādu viņi ir pelnījuši. “Lietotāji vēlas iespēju pateikt jebkuram uzņēmumam, lai tas viņus neizseko, ja viņi apzināti nevēlas ar to sadarboties,” uzsver Kints. “Nozarei ir jāpielāgojas patērētāju vēlmēm.”

Birkas:
Iepriekšējais raksts
Nākošais raksts

Komentēt

Jūsu e-pasts netiks publicēts. Obligātie lauki ir iezīmēti *

*

89 + = 93

Uz augšu